26 april 2012

11 kluriga och inte helt bokrelaterade frågor

Miriam från Schitzo-Cookie's bokblogg utmanade mig att svara på 11 frågor, och jag har alltid älskat att fylla i såna där "Mina vänner"-böcker, så jag kör väl på!
Regler:
- Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!
- Välj sedan 11 nya att utmana och länka i ditt inlägg.
- Hitta på 11 nya frågor till dem!

1. Nämn en favoritscen från en fin film som du gillar så där extra mycket!
Jag tycker väldigt mycket om när tiden stannar mitt i cirkusvärlden i Big Fish, och Ed (Ewan McGregor) sveper popcorn åt sidan när han går mot Sandra (Alison Lohman). Älskar också när han går ut från den konstiga byn i skogen och man ser alla skor som hänger i luften.


2. Vad är ditt favoritljud? 
Jag älskar ljudet av regn som slår mot fönstren (om jag är inne), och knastret från ved som brinner.

3. Har du någon konstig fobi och i så fall vilken?
Jag har alltid varit vanvettigt livrädd för harkrankar. Det är något med sättet de hoppar mot väggarna (och mig), och släpar sina långa äckliga ben efter sig.

4. Vilken är den finaste miljöbeskrivningen du läst om i en bok och bara dött av avundsjuka för att du inte var där på riktigt?
Nej, inte så att jag dött av avundsjuka, men jag skulle vilja ta en tripp in i Cornelia Funke's Bläckhjärta-värld. Dessutom vill jag ta en närmare titt på Noah's otroliga rum i Ibland bara måste man av David Levithan. Verkar helt galet.

5. Om du fick välja en valfri frisyr från någon tecknad karaktär, vems frisyr skulle du då sno?
Jag är ju en bilderboksnörd, och har alltid gillat Plupp. Blått och yvigt is the shit.


6. Har du någon favoritlåt som alltid får dig att le när du hör den, även om du precis innan varit ledsen?
Låtar som alltid får mig att le (den första kanske mest av nostalgiska skäl dock) är Little Willie John av Peter LeMarc och. Annars är Under månen av Lars Winnerbäck en favorit.

7. Vilken avslutad tv-serie skulle du vilja fick en extra säsong?
LOST, för ärligt talat förstod jag inte slutet när det väl kom. Heroes eftersom de lade ner den innan den hann avslutas, och jag gillade den verkligen.

8. Om du tvingades dejta Draco Malfoy (Harry Potter), Effie (Hunger games) eller James (Twilight)? Vem skulle du då välja?
Pest eller kolera? Verkligen? Jaja, jag tar Effie, fast hon har fel kön och allt sånt. Draco tål jag knappt att se, och en elak vampyr kan jag vara utan (även om han är rätt snygg). Dessutom älskar jag när Effie säger: "May the odds be ever in your favor" med sin coola dialekt.

9. Vilken är din favorit när det gäller övernaturliga varelser? Vad gillar du mest att läsa om?
Favorit? Hmm, börjar bli lite mätt på vampyrer, och varulvar har aldrig varit min grej. Jag gillar älvor (om de är lite coola), häxor, trollkarlar och spöken.

10. Vilken bok är du mest sugen på att läsa just nu? (behöver inte ha släppts)
Bara en? Det kommer aldrig att gå.
Eld är jag sugen på, men det känns ju som världens tråkigaste svar. Jag längtar efter Monstrets dotter av Kristin Cashore, City of lost souls av Cassandra Clare, Every day av David Levithan och såklart Chris Colfer's fantasydebut The land of stories.

11. Kan du något coolt partytrick, vad i så fall?

Nja, jag kan halsa en smirnoff ice på superkort tid. Räknas det?

Okej, nu blir det inte 11 st, för det här verkar redan ha cirkulerat en hel del, men jag utmanar Amelie, Bokclara, Bokodyssé, Elin och Hanna på Tonårsboken, ...and then there was Beatrix, Bokmamma

1. All-time favoritbok?
2. Vilken film gråter du alltid när du ser?
3. Finns det någon karaktär ur en bok som du skulle vilja ha ett förhållande med, och i så fall vilken?
4. Hur är böckerna sorterade i din bokhylla/dina bokhyllor? Genre? Bokstavsordning? Färg?
5. När du var liten, vad ville du bli när du blev stor, och vad blev du/vad tänker du bli?
6. Vilken Disney-karaktär skulle du vilja vara, och varför?
7. Om du behöver mata valborgselden, vilken bok hamnar först i elden, och varför? (och nej, jag gillar inte att bränna böcker, det är bara en hypotetisk fråga).
8. Om du hade obegränsat med pengar till att resa, vilka 3 platser skulle du besöka först?
9. Vilken genre läser du helt?
10. Har du någon hobby eller något fritidsintresse som inte alla vet om? Vad?
11. Vad läser du just nu?

Så, sätt igång! Det ska bli kul att se om ni vill svara. :)

4 kommentarer:

  1. Kul men svårt, det blir en bra långhelgsaktivitet!

    Och fina Big Fish! När Will blir varse om att hans pappa inte alls bara har talat strunt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så, puh, klar: http://andthentherewasbeatrix.blogspot.se/2012/05/33-svar.html
      :)

      Radera
  2. 1. Ja den scenen från Big Fish är verkligen din =)
    3. Ja dom är verkligen vidriga :(
    5. Haha underbart! Lova att du fotar och lägger upp på bloggen i så fall låter härligt!

    Kul och tack att du svarade på mina frågor ^^

    SvaraRadera
  3. Nu har jag svarat på dina frågor och skickat vidare utmaningen :)

    SvaraRadera