19 januari 2013

Insurgent


För några dagar sedan läste jag ut Insurgent. Jag ville inte att den skulle ta slut (mest för att jag vet att jag måste vänta på fortsättningen) men samtidigt ville jag veta hur det skulle gå. Det slutade med att jag släpade den med mig mellan jobbet och hemmet i ett par dagar innan den tog slut. Läste lite på kvällen innan jag somnade och så mycket jag hann på lunchen.

Jag kan egentligen inte säga så mycket utan att förstöra för er som inte läst Divergent än, men ett krig är på väg att bryta ut mellan de olika falangerna. De lärda styrs av Jeanine (som jag vill strypa i varje kapitel) och hon har makten att kunna ta över hela samhället med sin teknik och grymma metoder. Tris, Four och de andra ska såklart stoppa henne och här får de falanglösa för första gången en ganska stor roll i handlingen.

Vad ska jag säga? Jag blir lite trött på Tris samtidigt som jag ändå gillar henne. Hon är lite mer mänsklig i den här boken än i Divergent. Hon ångrar en hel del av de saker hon gjort och lever med minnesbilder, oförmåga att röra vapen och mardrömmar vilket gör henne väldigt instabil i kampen för att stoppa kriget.
Men... varför är hon så förbannat korkad hela tiden?! Kan hon stanna och tänka efter en sekund innan hon kastar sig huvudstupa in i livsfarliga situationer? Herregud, man kan ju tro att hon har nån slags dödslängtan.
Visst, detta får också en liten förklaring, men ändå...

Trots allt gillar jag den här boken. Jag tyckte lite bättre om Divergent, men jag tyckte om den här också.

En jobbig sak var bara att jag läste Divergent på svenska och denna på engelska. Första kapitlet så fattade jag ingenting när de pratade om falangerna. Vilken var vilken, och vad betydde orden som de beskrev dem med på engelska? Jag fick slå upp alla och sedan ha fusklapp genom hela boken eftersom jag hela tiden blandade ihop dem. Så här:

Dauntless- De tappra
Amity- De fridfulla
Erudite- De lärda
Abnegation- De osjälviska
Candor- De ärliga

En annan sak. Kan vi bara ta en minut och prata om hur fantastiskt snyggt det här omslaget är! Jag älskar träd och det här är sååå snyggt! Ahh, måste nog börja skylta hemma med omslagen framåt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar